Autobusové nádraží u Grandu? Možná zmizí při přestavbě Benešovy ulice

16.05.2016

Bez nádražíGrandu se zřejmě budou muset obejít cestující za několik let, až skončí oprava brněnské Benešovy ulice. Aspoň podle jedné z variant vývoje území. Výměnu inženýrských sítí a kolejí doplní výstavba podzemní garáže, parkovacího domu pro kola a omezení automobilové dopravy. Dělníci mohou začít stavětza dva roky.

Studie, kterou si magistrát zpracoval, zatím autobusové nádražíGrandu nechává. Náměstek primátora odpovědný za dopravu Richard Mrázek ale nabízíjeho zrušení. „Je otázka, jestli autobusové nádraží zachovat. Měníme dopravní situaciPlotní ulici, takže bude komfortnější přestupovatautobusů na Zvonařce," vysvětlil Mrázek.

Myšlenka se nelíbí společnosti Student Agency, která nádraží využívá pro vnitrostátnímezistátní dopravu. „Jen naše žluté autobusy tam ročně odbaví víc než jeden a půl milionu cestujících. Jakékoli úvahyjeho uzavření by znamenaly jednoznačně poškození všech, kdo do Brna neboněj cestují," zhodnotil mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Důvod ke zrušení nádražíGrandu je snížení zátěže pro oblast. „Autobusy tvoří významné zatížení. Ať už se bavímezdraví obyvatel nebo dopravě," argumentoval náměstek.

Student Agency nevidíautobusech problém. „Nejdežádnou klidovou zónu, kde by právě provoz autobusů představoval extrémní zátěž," prohlásil mluvčí Ondrůj.

Autobusové nádražíGrandu je chráněná památka. Případné zrušení nádraží ale památkářům nevadí. „Chráněná je jen skořepina tvořící střechu. Byli bychom rádi, kdyby tam zůstal tento typ využití, ale zrušení nádraží není pro nás problém," informoval památkář Pavel Wewiora. Památkový ústav by ovšem byl proti tomu, kdyby na místě vznikly další buňky nebo stěny.

Snížit dopravní zátěž chce magistrátzměnou značeníželezničního nádraží směremMalinovského náměstí. „Nyní je možnéhlavního vlakového nádraží odbočení doleva před stanovišti trolejbusů na Benešovu ulici, což po rekonstrukci nebude," poukázal Mrázek.

Podle něj díky tomu ubude polovina aut projíždějících kolem nádraží.

Podzemní parkoviště

Naopak přibýtoblasti podzemní parkoviště na místě dnešní parkovací plochy před hotelem Grand. Využít chce magistrát výškového rozdílu mezi ulicí pod železničním viaduktem a u Grandu. „Do parkovacího domu by se vjíždělo přímoprostoru pod viaduktem. Může mít dvě stětři sta parkovacích míst," nastínil náměstek.

Zjednodušení parkování řidiči vítají. „Parkovací místa jsou slabina města a tady by vznikladobré poloze," konstatovala třeba řidička Kateřina Beranová.

JakBrněnský deník Rovnost informoval, prostorparkování mohou získatcyklisté. „Místo před hotelem Grand je vhodné ke stavbě parkovacího domu pro kola," sdělil náměstek.

Výstavbu ale zatím blokuje soudní sporJosefem Richardem Pliskou, který tam stánek. Cyklistům dopravu usnadní také plánované nové cyklopruhy.

Změn se dočkají také chodci, protože podél ulice se magistrát chystá vysázet stromy. Další novinka bude zrušení dvou vstupů do podchoduhlavního nádraží. „Vzniknou dva nové krajní vstupyeskalátory. Na některé nástupiště se ale dostanou lidé pouze přechodem," popsal Mrázek.

Jezdící schody považují chodci za výhodu. „Pro starší lidi to je velké plus. Ale dokud nepovedouna nástupištěvlakům, tak je to polovičaté řešení," zhodnotil Brňan Pavel Romanský. Dodal ale, že uklidnění dopravy místu jen prospěje.

Odkloní dopravu

Na opravu Benešovy ulice si ještě Brňané počkají. Projektovou dokumentaci a stavební povolení chce mít magistrát do dvou let. „Jestli stavba poté potrvá dva, tři roky nebo déle, si netroufnu hádat," řekl náměstek.

Vedení města uvažujeúplném odklonění osobní automobilové dopravy po dobu oprav. Tramvaje a autobusy jednímnejdůležitějších brněnských dopravních uzlů aspoň částečně projedou. „Není možné oblast zavřít a mít jedno velké staveniště. Hromadná doprava místem nějak projede," ujistil Mrázek.

Dopravní podnik města Brna jižminulosti opravoval dopravou velmi vytížené ulice. „V tomto případě by víc tramvají pravděpodobně jezdilo přes náměstí Svobody. Jsme schopní zajistit náhradní dopravu tak, aby se komplikace dotkly co nejméně cestujících," přislíbila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. Rekonstrukci využije dopravce takévýměně kolejového svršku.

Stovky milionů

Náklady na přestavbu Benešovy ulice a jejího okolí zatím nejsou stanovené. „Jdevelké peníze. Nechci spekulovat o tom, jestli to bude půl miliardy, čtyři sta milionů nebo šest set milionů," odmítl náměstek.

současnosti pokračuje magistrátopravami Minské a Horovy ulice, které začaly loničervnu. Rekonstrukce a výměna kolejí se protáhla kvůli špatnému podloží. Trvat bude nejméně do poloviny letních prázdnin.

autor zprávy: Jan Žlebek

zdroj: www.brnensky.denik.cz


Zdroj: http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/autobusove-nadrazi-u-grandu-mozna-zmizi-pri-prestavbe-benesovy-ulice-20160516.html


Zdroj: http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/autobusove-nadrazi-u-grandu-mozna-zmizi-pri-prestavbe-benesovy-ulice-20160516.html

webdesign: contineo.cz