Nechtějí prodat. Obchvaty Slatiny a Tuřan brzdí výkupy pozemků

10.03.2014

Slatinou a Tuřany denně projede několik tisíc aut. I když obě městské části nutně potřebují obchvat, majitelé pozemků, přes které silnice mají vést, je nechtějí městu prodat.

Hluk a dlouhé kolony aut denně otravují životy lidembrněnské Slatině a Tuřanech. Plánovaných obchvatů se ale obyvatelé těchto dvou městských částí nedočkají ani letos. Už loni měla přitom začít stavba silnice ve Slatině. Jednání mezi radnicemi a vlastníky pozemků se ale zaseklo na mrtvém bodě.

Od loňského února, kdy stavbu slatinského obchvatu posvětilo ministerstvo životního prostředí, nezaznamenala radnice prakticky žádný posun. „Stále nejsou vykoupené pozemky. Majitelé je buď nechtějí prodat, nebo naopak chtějí, ale jejich podmínky jsou pro nás nepřijatelné," uvedl starosta Slatiny Jiří Ides.

Problém je o to složitější, že obchvat prochází třemi katastry Slatinou, Šlapanicemi a Podolím.

Vedení městské části si dlouho stěžuje, že situaceKrejčího, Matlachově a Šlapanické ulici, kde se denně tvoří dlouhé kolony, není únosná. To si myslímluvčí brněnských policistů Pavel Šváb. „Zmíněné ulice rozhodně nejsou na takovýto nápor stavěné," podotkl.

Plánovaný obchvat za sedmaosmdesát milionů začínatkruhového objezduHviezdoslavově ulici a vést obloukem okolo Slatiny až do místa, kde se dalším objezdem napojí na Šlapanickou ulici.

Obchvat by přivítalimístní. „Životní úroveň ve Slatině se postupně snižuje. Je tu víc hluku, víc smogu, chodci dlouho čekají na přechodech. Navíc přejití silnice je mnohdy adrenalinový zážitek. Již několikrát jsem byl svědkem, kdy auto srazilo chodce," řekl například Jaroslav Rozumek.

Starosta Ides je už smířený s tím, že stavět se v nejbližší době nezačne. „Byli bychom samozřejmě moc rádi, avšak letos, a nejspíš ani příští rok zřejmě stavba obchvatu nebude možná," dodal zklamaně starosta.

S prakticky totožnými problémy se potýkají i v nedalekých Tuřanech. „Je sice uzavřená dohoda mezi městem a krajem, ale vše se zaseklo na výkupu pozemků. Majitelé mají přehnané nároky," sdělil starosta Aleš Jakubec.

Ani v Tuřanech tak nevědí, kdy se silničáři pustí do práce. Přes centrum městské části denně projede okolo sedmi a půl tisíce aut, což je podle Jakubce dlouhodobě neudržitelné.

Místní obchvat, jehož cena se má vyšplhat až ke sto třiceti milionům korun, povede od Kaštanové ulice u mostu s dálnicí D1. Podél jejího náspu bude pokračovat přes Vinohradskou ulici a železniční koleje. Vyústí v průmyslové zóně ve Slatině.

Vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Jihomoravského kraje Rostislav Sno-vický nedokáže zatím ter-mín zahájení stavby odhadnout. „Jihomoravský kraj má každopádně obě akce zařazené do plánovacího období 20142020," upřesnil.

Obchvaty by přivítal i Dopravní podnik města Brna. „Doprava se sice v této oblasti ustálila, nicméně obchvaty by městské hromadné dopravě průjezd samozřejmě velmi usnadnily," potvrdila mluvčí Linda Hailichová.

autor zprávy: Petr Jeřábek, Miroslav Vozdecký

zdroj: www.brnensky.denik.cz

webdesign: contineo.cz