Projekt Tramvaj Plotní? Zatím ne, až s novým nádražím

08.10.2012

Měla to být jednaprioritních a klíčových dopravních stavebBrně. A měla být hotováloni. Kromě nulté etapy zahrnující pouze bourání překážejících domů se ale na projektu Tramvaj Plotní ještě ani nezačalo pracovat. A představitelé města přiznávají, že i odsunuté dokončení stavby spojenépřesunem kolejíDornychuroce 2016 je chimérou podobnou sto let plánovanému přesunu hlavního vlakového nádraží.

 

Na stavbu totiž nejsou peníze a město teď priority vidí jinde. „Hlavním důvodem přeložky kolejí je rozvoj Jižního centra a stavba nového vlakového nádraží, které tramvaj obsluhovat. V tu chvíli bude nutná. Ale to není reálnépříštích pěti letech," přiznal náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Že projekt tramvaje za dvě miliardy bude mít ještě větší zdržení, lze odhadovatpostoje ministerstva dopravy. „Stále se nic nemění na tom, že se stavbou nádraží počítáme kolem roku 2020. Stále se totiž vyjednávávariantách jeho polohy. Teprve jakmile bude znám přesný harmonogram stavby a její poloha, bude možné žádatpeníze. Možná i z evropských fondů," sdělil mluvčí ministerstva Zdeněk Novák.

Město pro letošek zastavilotakzvanou nultou etapu stavby. Tedy přípravu území spojenouvýkupy pozemků a bouráním překážejících domů. Z rozpočtu na ni šly jen dva miliony korun. „Nedokážu odhadnout, zda se penízerozpočtu najdou příští rok. Ale do nulté etapy musímepříštích dvou letech investovat asi osmdesát milionů korun," řekl náměstek Kotzian.

Nevyřešené problémy

Dodal, že i s touto částí projektu městodalší nevyřešené problémy. „Nemáme dokončené majetkoprávní vyrovnánímajiteli pozemků. A ne vždy to je jen neochota vlastníků," řekl náměstek. Podrobnosti nesdělilodvoláním na taktický postup vedení Brna.

Další odklady tramvajePlotní znamenají další investice dopravního podniku. Už letos musel za osmnáct milionů korun rekonstruovat zničené koleječásti ulice Dornych. V minulých letech do nich totiž neinvestoval právěočekávání přeložky.

Teď mají nové koleje vydržet deset let. „Pokud nezačne stavba Tramvaj Plotní, nebo nedostaneme přesný harmonogram, budeme musetroce 2014 ve stejné kvalitě opravitúsek mezi křižovatkou Dornychu se Zvonařkou a zastávkou Svatopetrskou. Stát to bude třicet milionů," uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová. Dodala přitom, že opravy budou levnější, pokud město jasně určí termín stavby kratší než deset let.

Další zdržení podniku se moc nelíbí také starostovi Brna-jih Josefu Haluzovi. „V Dornychu vzniknout místo tramvaje čtyřproudá silnice. Očekáváme, že může pomoct od kolon aut jezdících přes nás do centra. I když asi ještě důležitější bude dostavba velkého městského okruhu. Přesto je podlechyba, že ještě ani nejsou při přípravě stavby zbourané ani domy, které jsoudávno uvolněné," poznamenal Haluza.

 

autor zprávyPetr Jeřábek

zdroj: www.brnensky.denik.cz

webdesign: contineo.cz