Tunely otvírají. Skoro o rok později

28.08.2012

rok později, ale přece. Tento pátek se brněnští řidiči dočkají něčeho, v co někteří ani nevěřili. Otevřou se Královopolské tunely. Dvoukilometrová podzemní stavba především ulevit dopravně přetíženému Králově Poli a Žabovřeskám. Spoluvíceúrovňovou křižovatkou Svitavská radiála se stane čtvrtou částí nového Velkého městského okruhu.

Datum otevření tunelů potvrdila vedoucí brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová. „Tunely dáme řidičůmdispozici jednatřicátého srpna," ujistila Hoderová.

Definitivně tak padl kámen ze srdce lidemKrálova Pole a Žabovřesk. „Čekání na otevření tunelů bylo skoro nekonečné. Současná trasa městského okruhu vede prostředkem Králova Pole. A v Palackého třídě či Slovanském náměstí to je s autydost šílené. Časté kolony a s tím spojený prach a smradvýfuků," je rád Vladislav Kučera.

Spokojený je i starosta sousedních Žabovřesk Marek Šlapal. „Jsem rád, že jsme se dočkali. Snad se konečně zklidní provoz na Minské a Horově. Doteď tudy auta jezdí auta, která by jinak jela tunely. Jejich odklonem se snad otevře cesta pro opravu obou ulic příští rok," doufá Šlapal.

Původně plánovali silničáři stavbu za dvě miliardy korun dokončitna podzim minulého roku. Jenže čáru do rozpočtu jim udělalo rozhodnutí pražského městského soudu. Ten předlonilistopadu dal za pravdu žalobě sdružení Velký městský okruh Brno a zrušil platné stavební povolení pro tunely. Na tři měsíce tak museli dělníci stavbu zakonzervovat a spustili ji až s novým stavebním povolenímbřeznu roku 2011.

Jenže ani nové stavební povolení se místnímu sdružení nelíbilo. Nedostatečně se podle něj vypořádalořešením protihlukových opatření. Lidé tak podali další žalobu. Stáhli jipo domluvěŘeditelstvím silnic a dálnic. To jim slíbilo odklonění dopravyHradecké ulice a dalo přesný harmonogram prací. Zúčastní se také měření hlukové zátěže. „Měření ještě nezačalo, ale očekáváme jejnejbližší době. A budeme i u jeho vyhodnocování. Silničáři slíbili, že v případě potřeby dostaví další protihluková opatření. Podle nás to bude potřeba," řekl předseda sdružení Karel Štěpaník.

Dokončení tunelů a přilehlých křižovatek znamená finiš čtvrté velké stavby moderního velkého městského okruhu. Ten výrazně urychlit dopravu po Brně a současně odvést autajeho ulic. O jeho trase rozhodli brněnští radní už v roce 1994. „S odstupem času se to ukazuje jako dobré řešení. Škoda ale je to, že už není hotová větší část okruhu. Staví se pomalu a rozvoj dopravy přitom je obrovský," hodnotil pozitivně rozhodnutí svých předchůdců náměstek primátora pro územní plánování Ladislav Macek.

Stavba je podle něj pomalá nejen kvůli nedostatku peněz ve státní kase, ale také zdlouhavé práci úředníků. „Třeba křižovatka Hlinky a tunely v Pisárkách čekaly na stavební povolení dva roky. Nabraly rok a půl zpoždění," poznamenal Macek. Stavba prvního českého dálničního tunelu byla zatím poslední otevřenou částí městského okruhu. Začala v roce 2002 a skončila v roce 2007.

Jako první část okruhu postavili silničáři mezi roky 1996 a 1998 Husovický tunel. V letech 2000 a 2002 na něj navázala část okruhu Lesná vedoucí k tehdy teprve plánovaným Královopolským tunelům.

Podle mluvčího brněnské policie Pavla Švába je i na několika dokončených úsecích nového městského okruhu poznat zlepšenídopravě. „Čtyřpruhová silnice odpovídá intenzitě dopravy. Naopak dvou či třípruhové silnice, po kterých je v současnosti městský okruh veden, mají malou kapacitu a nestačí ve špičkách. Tvoří se kolony a v nich přibývají nehody," upozornil Šváb.

autor zprávy: Petr Jeřábek

zdroj: www.brnensky.denik.cz

webdesign: contineo.cz